مریم داودی؛ فریبرز درتاج؛ حسن اسدزاده؛ علی دلاور
چکیده
چکیدهچشم انداز زمان یکی از نظریات پرکاربرد در روانشناسی و مددکاری اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش بسته آموزشی چشم انداز زمان بر مدیریت استرس و خودشناسی انسجامی در دانش آموزان دختر غربت شهر تهران است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گروه کنترل و پیگیری می باشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان غربت شهر ...
بیشتر
چکیدهچشم انداز زمان یکی از نظریات پرکاربرد در روانشناسی و مددکاری اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش بسته آموزشی چشم انداز زمان بر مدیریت استرس و خودشناسی انسجامی در دانش آموزان دختر غربت شهر تهران است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گروه کنترل و پیگیری می باشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان غربت شهر تهران است که در سال تحصیلی 99-1398 در پایه ششم ابتدایی تحصیل می باشد. تعداد 32 نفر از این دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه های مدیریت استرس و خودشناسی انسجامی بین دانش آموزان توزیع شد سپس تعداد 32 نفر که کمترین نمره را کسب کرده بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه در معرض آموزش چشم انداز زمان قرار گرفت. در طول این مدت گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. یافته ها نشان داد آموزش بسته آموزشی چشمانداز زمان بر مدیریت استرس و خودشناسی انسجامی دانشآموزان غربت در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر داشت (001/0p <). نتایج پژوهش نشان می دهد آموش چشم انداز زمان روش موثری جهت بهبود مدیریت استرس و خودشناسی انسجامی در دانش آموزان دختر غربت شهر تهران است.
مریم داودی؛ فریبرز درتاج؛ حسن اسدزاده؛ علی دلاور
چکیده
فرزند پروری یکی از موضوعاتی است که موردعلاقه صاحبنظران رشتههای مختلف ازجمله روانشناسی و مددکاری اجتماعی قرار گرفته است. مقاله حاضر به بررسی ویژگیهای فرزند پروری در آیینه خردهفرهنگ غربت در شهر تهران میپردازد. پیشفرض نظری این است که ویژگیهای فرزند پروری تحت تأثیر فرهنگ است. روش پژوهش، قومنگاری میباشد. دادههای پژوهش ...
بیشتر
فرزند پروری یکی از موضوعاتی است که موردعلاقه صاحبنظران رشتههای مختلف ازجمله روانشناسی و مددکاری اجتماعی قرار گرفته است. مقاله حاضر به بررسی ویژگیهای فرزند پروری در آیینه خردهفرهنگ غربت در شهر تهران میپردازد. پیشفرض نظری این است که ویژگیهای فرزند پروری تحت تأثیر فرهنگ است. روش پژوهش، قومنگاری میباشد. دادههای پژوهش از طریق تکنیکهای مصاحبههای نیمه ساختیافته و مشاهده مشارکتی گردآوریشده و با استفاده از تحلیل مضمونی مورد تحلیل قرار گرفته است. جامعه مشارکتکننده خانوادههای غربت شهر تهران در منطقه 12 میباشند، بخشی از دادهها از طریق کارشناسان احصا شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، غربتهای شهر تهران به دلیل ویژگیهای فرهنگی خود، دارای ویژگیهای فرزند پروی خاص هستند که میتوان به مواردی چون سهل گیری و غفلت، سختگیری مبتنی بر استبداد مردانه، دلبستگی ناایمن، بیاعتنایی به نیازهای واقعی کودکان، کودکی و مسئله ازدواج زودهنگام، بیتوجهی به الگوهای ارتباطی و اجتماعی، بیتوجهی به آموزشهای رسمی اشاره کرد. بر این اساس، تدوین بستههای آموزشی خود محافظتی و طراحی مدلهای مداخلاتی فرزند پروری و رابطه والد-کودک بر اساس فرهنگ متمایز غربتها میتواند به والدین در انتخاب سبک مناسب کم مخاطره برای فرزند پروری و کاهش آسیبهای روانی-اجتماعی ناشی از آن کمک کند.